Reede 21. november / Friday November 21 at 19:30
video, color, 16:9, English spoken, BE, 2013, 53'
video, color, 16:9, English spoken, BE, 2013, 53'
Grupp inimesi
on kolmkümmend aastat koos üht raamatut lugenud. Nad lugesid seda uuesti ja
uuesti ning raamatu läbilugemine esimesest viimase leheküljeni võttis iga kord
üksteist aastat. Jõudnud viimase sõnani, milleks on mõistatuslik „the”,
pöörduvad nad kohe raamatu esimese sõna, „riverrun”, juurde. Tekst paistab
ammendamatu, selle tõlgendamisvõimalused lõputud ning selle lõputu loomus
muudab lugemise põnevaks. Väljaspool seda lugemissaali lakkaks maailm justkui
olemast, või ehk eksisteerib ta hoopis selle tõttu.
„The Joycean
Society” (Joyce'i selts) pälvis Peruu filmifestivalil Transcinema eripreemia.
---
A group of people have been reading a book together
for thirty years.
They have been reading it again
and again, with each journey from the first to the last page taking eleven
years. Once they reach the last word, a very enigmatic "the," they
begin again with the first word, "riverrun." The text appears
inexhaustible, its interpretation endless, the inconclusive nature of the
reading exciting. The world seems to cease existing outside this reading room
or, perhaps, it exists because of it.
The Joycean Society received a special mention at Transcinema (Peru).
Kaamera / Camera Arturo Solis
Montaaž / Editing Dora Garcia & Inneke Van Waeyenberghe
Montaaži assistant /
Editing assistant Thomas Depas
Muusika / Music Jan Mech
Osalevad / With Fritz Senn, Sabrina Alonso, Ron Ewart, Tad Lauer,
Hansruedi Isler M.D., Mary Moore, Seamus Hughes, Janos Biro, Walter Albrecht,
Andrea Matha, Marc Emmenegger, Gabi Schneider, Sylvia Herzig, Andreas
Flückiger, Dora García, Jan Mech & Geert Lernout
Helisalvestus ja
Montaaž / Sound recording & editing Laszlo Umbreit
Heli töötlus / Sound
mixing Christophe Deramaix
Värvikorrektruur /
Color grading Fairuz
Tellimustöö /
Commissioned by Fondation
Prince Pierre de Monaco, XLVème Prix International d’Art Contemporain
Produtsent / Produced
by Auguste Orts
Toetus / With the
support of the Flanders
Audiovisual Fund, Atelier Graphoui, LUCA Sint-Lukas Brussel & Argos, Centre
for Art & Media
Oivikute triumf
Maria Lind
„Selle
lugemise eest läheme kõik põrgusse!” ütleb üks Joyce'i keskuse liikmeid Dora
García 2013. aasta filmis, mille pealkiri ongi tulnud sama raamatuklubi nimest.
Alates 1986. aastast on see entusiastidest koosnev rühm igal nädalal Zürichis
kokku tulnud, et lugeda James Joyce'i viimast romaani „Finnegans Wake” (1939).
Tõsise ilmega osalejatel kulus 11 aastat, et ennast raamatust läbi närida, ning
nüüd on nad kolmandal ringil. Raamatuklubi asutajad on ühislugemise jooksul
vanemaks jäänud, mäletades veel aegu, kui lugemissaali viiv trepp ei olnud
mingi takistus. Aja jooksul on nendega liitunud uusi tulijaid ning ka siis, kui
García oma meeskonnaga nendega aega veetis, olid mõned noored kohal.
Kaamera on
keset ruumi, jälgides lugemisele eelnevat humoorikat vestlust sellest, mida
tooks kaasa see, kui kunstnikud teeniksid liiga palju raha, ning sellest,
kuidas teha kindlaks, et inimesed on enne matmist ikka surnud. Seejärel muutub
vestlus aruteluks, mis põhineb kurikuulsalt segase raamatu väga põhjalikul,
lausa sõnasõnalisel lugemisel. Nad arutlevad sõnade „onon, onon” tähenduse üle
leheküljel 201 ning seejärel sõnaühendite „shabby genteel”, „joys of ills” ja
„peduncle” üle. Võib-olla on sõnapaariga „great Scott” (suur Scott) tahetud öelda
„great God” (suur jumal)? Vahepeal annavad kõlapildile tooni toolide
kriiksumine ja moonakotikeste krabin, kaadris on lumega kaetud ja sigaretti
suitsetava Joyce'i pronkskuju, ning kaadrisse lipsab äkki ka rippmikrofoni
hoidev isik.
Õhustik
filmis on pinev. Igal inimesel on omaenda viis tekstiga tegelemiseks, kuid
selle dešifreerimiseks ja Joyce'i kirjutamisel kasutatud piiratud hulga
reeglite mõistmiseks on vaja just sellist kontsentreeritud ühist jõupingutust.
Osalejad naudivad ilmselgelt oma tegevust ning neil on ebatavaliselt palju
teadmisi – nagu oivikutel ikka – olemata professionaalsed kirjandusteadlased.
Suurem osa lugejaid on mehed. Tabavaid ja põnevaid kommentaare, ettepanekuid ja
küsimusi konkreetsete mõistete kohta on tuba täis, luues kollektiivse
intelligentsuse performance'i oma
kauneimal kujul.
Sellest ajast
saadik, kui ma eelmisel aastal Veneetsia biennaalil Monaco paviljonis García
filmi nägin, olen sellele mõelnud. Selle kohta, et ta on tabanud midagi
erakordset ja samas päevakajalist, isegi väga: individuaalne kirg ja
pühendumine, mida jagatakse ja arutatakse teistega vankumatult järjepidevates
tingimustes. Kui Vdrome'is – veebikeskkond, kus esitletakse igal nädalal uut
videoloomingut – hiljuti seda filmi näidati, tuletas see mulle meelde, et
stsenaarium võib olla täiesti ebavajalik. Kuid ma arvan, et tegelikult on
vastupidi. See räägib kaasaja vajadusest sügavuse, püsivuse ja naudingu järele,
ilma et peaks mõtlema tagajärgedele, milleks võivad olla nii tarbitud aeg kui
ka käegakatsutava tulemuse puudumine. See räägib sellest, kuidas maailmas asjad
käivad, sellisest lähenemisest, kus asjad saavad küpseda aeglaselt ja
põhjalikult. Osalejad toovad kunsti tagasi kesksele kohale ajal, mil see satub
tihti hoopis ääremaile, seda isegi kunstimaailmas endas, seega käesoleval juhul
on meil tegemist kanoniseeritud tekstiga, mille autorit peetakse „juhiks”. Nagu
oivikutele kohane, jätkavad Joyce'i keskuse liikmed oma pidevat tegevust ka
siis, kui nad tulemusteni ei jõua.
Sedalaadi
keskendunud ja kiindunud pühendumus on tänapäeval haruldane nähtus. Raamatuklubi üks liikmetest nimetab
nende ühist tegevust sõltuvust tekitavaks. Nad kirjeldavad seda ka unikaalse
lugemiskogemuse ja isegi teraapiana. Vaieldamatult naudivad osalejad Finnegan's
Wake'i sel viisil lugemist väga: üks inimene arutleb, et kirjandusega sel
viisil tegelemine on näide sellest, kuidas kultuur on meie jaoks asendus meile
keelatud naudingute eest. Kuid kunst tähendab veelgi rohkemat; just kunst
võimaldab meil väljendada naudingukogemust, aga ka valu ja kõike muud ning seda
teistega jagada.
Rafineeritud
tegevused nagu Joyce'i keskuse raamatuklubi kangekaelselt ühine eesmärk ja
lõpmatult tänamatu pingutus ei tähenda midagi vähemat kui vastupanuliikumist
kaasaja survele, olgu see siis teadvustatud või mitte. Samal ajal esindavad nii
García film kui ka raamatuklubi ise oivikute triumfi ning nende pühendumist
naudingule. Sedalaadi pühendumises on tulevikku, isegi kui see tähendab
põrgusseminekut.
Esmakordelt avaldatud ArtReview 2014.
aasta septembrinumbris.
---
The Triumph of the Nerds
By Maria Lind
“We are all
going to go to hell as a result of reading this!” says one of the members of
the Joycean Society in a 2013 film by Dora García that takes the group’s name
as its title. Since 1986 this band of enthusiasts has met every week in Zurich
to read James Joyce’s last novel, Finnegan’s Wake (1939), together. It took the
serious-looking participants 11 years to get through the book, and they are now
on the third lap. The pioneers have aged with the collective reading,
remembering when the stairs leading to the meeting room were not an obstacle.
Newcomers have joined along the way, and when García and her crew come to spend
time with the society, a couple of youngsters are present.
The camera sits
in the middle of the room, gently following a humorous prereading conversation
about the effects of artists earning too much money and about how to make sure
that people are dead before they are buried. The conversation then turns into a
discussion based on a close reading of the notoriously opaque book, literally
word by word. They debate the meaning of ‘onon, onon’ on page 201 and move on
to ‘shabby genteel’, ‘joys of ills’ and ‘peduncle’. Maybe ‘great Scott’ is
another way of saying ‘great God’? Meanwhile squeaking chairs and rustling
snack-bags contribute to the soundscape, a snow-covered bronze statue of Joyce
smoking a cigarette fills the frame and the person holding the suspended
microphone suddenly becomes visible.
The
atmosphere in the film is intense. Each person has his or her own way of
dealing with the text, but it is the extremely concentrated common endeavour of
decoding it and, to some degree, understanding the limited number of rules that
Joyce supposedly employed in writing the novel that stands out. It is clear
that the participants enjoy what they are doing and that they are unusually
knowledgeable – the way nerds tend to be – without being professional
historians of literature. Most of the readers are men. Witty and fascinating
comments, suggestions and questions pertaining to specific terms fly fast
across the room in a performance of collective intelligence at its most
beautiful.
Ever since I
saw García’s film in Monaco’s pavilion at the Venice Biennale last year I have
been thinking about it. About the fact that she has captured something rare and
yet urgent, even overwhelmingly so: individual passion and commitment being
shared and debated with others under strikingly consistent conditions. When
Vdrome – an online initiative presenting a new videowork every week – recently
featured the film, I was reminded that the scenario could be seen as irrelevant
navel-gazing. But I think it is the opposite. It speaks of a contemporary need
for depth, continuity and pleasure, without having to think about consequences
– whether they be the time it consumes or the absence of palpable outcomes. It
is about a way of acting in the world, a sort of approach that allows for
things to mature slowly and precisely. By doing so, the people involved not only
place art centre stage at a time when art often ends up in the margins of even
the artworld itself – albeit in this case we’re dealing with a text that has
been canonised and its author hailed as a ‘master’. Like true nerds, the
members of the Joycean Society also perform a continuous engagement without
necessarily reaching a conclusion.
This kind of
focused and loving attention is a scarce phenomenon today, when neoliberalism’s
atomisation and disruption of life lived small and large is reaching new heights.
One of the participants in the reading group calls their joint activities
‘addictive’. It is also described as a unique reading experience and even as
therapy. Undeniably the participants take a lot of pleasure in this approach to
reading Finnegan’s Wake : one person in the film argues that engaging with
literature this way is an example of how culture is a substitute for pleasures
denied to us. But art is more than that; it is that which makes it possible for
us to articulate the experience of pleasure, but also of pain and all the rest
of it, in order to share it with others.
Stealth
activities like the ones of the Joycean Society’s reading group and its
stubbornly cooperative investment and inconclusive aim comprise nothing less
than an act of resistance to current pressures, whether conscious or
unconscious. At the same time, both García’s film and the reading group itself
represent a triumph of the nerds and their commitment to pleasure. This kind of
engagement is the future, even if it means going to hell.
No comments:
Post a Comment